Zo zet je facebook Live in voor je business!

0

Oh nee he! Niet weer een hype waar we allemaal aan moeten beginnen! Everybody and their momma’s gebruiken facebook live en ik ben er compleet klaar mee!! De dame in mijn besloten  community bond er geen doekjes om toen ik enthousiast begon te vertellen over de power van Facebook Live! Op haar timeline werd ze gebombardeerd door mensen die live gingen om de meest “kleine” en in haar ogen onbenullige redenen, en ze zag zelf het nut niet om facebook live te gebruiken voor haar business! Ik kan haar ergernis begrijpen maar toch is facebook live ( mits goed ingezet)  een geweldige tool die niet in je marketing toolbox mag ontbreken! Vooral niet als jij je zichtbaarheid, impact en inkomen wilt vergroten.  

Wat is Facebook Live eigenlijk?

Facebook Live is de live streaming-videodienst van Facebook waarmee je direct jouw content en ervaringen kan delen op je timeline en daarmee ook live de interactie aan kunt gaan met je kijkers/ publiek. In eerste instantie was Facebook Live alleen te gebruiken door beroemdheden en goedgekeurde accounts maar sinds het voorjaar 2016 heeft Facebook deze dienst beschikbaar gemaakt voor iedereen .

Hoe werkt Facebook Live

Wat ik zo leuk vind aan Facebook Live is dat het heel makkelijk in gebruik is. Om live te gaan op je mobiele telefoon klik je op de “Wat ben je aan het doen” status melding van Facebook. Daaronder krijg je de melding “Live gaan” ( rode videocamera-icoon). Je kunt daar gewoon op klikken!  Als je op videocamera-icoon klikt,  krijg je de melding om een beschrijving toe te  voegen van de uitzending die je gaat maken.

TIP: Wees duidelijk in je omschrijving zeker als je live gaat op je zakelijke pagina .

Kies hierna voor de richting van je camera en klik op het blauwe “Live gaan” knopje!  Facebook telt dan af 3, 2, 1 en daarna ben je live te volgen op je timeline.   Bovenin  je scherm kan je zien hoeveel vrienden/ fans live meekijken.

Als je klaar bent met de uitzending klik je op “Uitzending beëindigen”.  Je krijgt dan de vraag of je de video ook wilt plaatsen op je timeline. Hier kun je voor kiezen en dan is je uitzending ook voor kijkers te zien  die je uitzending niet live konden bijwonen.

Hoe zet je facebook Live in voor je business!

Nu je weet hoe het werkt kun je aan de slag om Facebook Live strategisch in te zetten om zo je brand en je business te promoten.

Maak een plan:

Facebook Live is een geweldige tool voor meer zichtbaarheid. Maar het verschil met vooraf opgenomen video is dat je deze live video niet over kan doen.  Er is geen mogelijkheid om terug te spoelen en de “foutjes” eruit te halen. Dus zorg dat je een plan hebt voordat je live gaat! Wees duidelijk in wat je doel is voor de uitzending die je gaat maken,  en schrijf de punten op waarover je gaat praten.  

Kwaliteit boven kwantiteit

Mensen kijken graag naar live video’s omdat ze de persoon achter de brand willen leren kennen. De kwaliteit van je video maakt een groot verschil in hoe ze jouw brand zien en hoelang ze blijven kijken naar jouw uitzending. Voor een kwalitatief goede live uitzending heb je nodig:

  1. Licht: Onderbelichte video’s geven geen gevoel van vertrouwen. Zorg dat je gezicht voldoende belicht wordt zodat je publiek je ook goed kan zien.
  2. Geluid: Praat luid en duidelijk zodat de live kijkers je goed kunnen verstaan.
  3. Vastigheid: Houd je telefoon stil door gebruik te maken van een tripod of selfie stick.

Zorg altijd voor een Call to action:

Laten we even heel eerlijk zijn naar elkaar. Hoe leuk ik het ook vind om Facebook Live in te zetten; we doen dit met een reden. Facebook Live is dus een onderdeel van de algemene marketingstrategie. Om ervoor te zorgen dat je kijkers na de uitzending ook actie ondernemen is het goed om ze een call to action te geven.

Dit kan  een link naar je website zijn waar ze een freebie downloaden. Of de link naar je online agenda om een afspraak in te plannen.

Zorg voor een duidelijke call to action zodat je publiek weet wat ze moeten doen na de uitzending om jou te bereiken.

Hype:

Ik hoor je denken Ja maar Nayvary is dit niet weer zo een hype waar ik als ondernemer aan moet meedoen terwijl ik al zo weinig tijd heb?”

Mark Zuckerberg  (de baas van Facebook)  heeft aangegeven dat in 2020 80% van de content die wij consumeren video zal zijn. Video en dan vooral live video’s krijgen op Facebook nu al meer voorrang dan tekst of foto’s. (Als je je afvraagt waarom steeds minder mensen je post op Facebook zien dan is dit de reden)  De vraag is dus niet of je “moet” beginnen maar wanneer je gaat beginnen!

Jezelf laten zien is spannend, en als je dit allemaal gelezen hebt maar met een bonzend hart zit omdat je bang bent om fouten te maken of om te stotteren tijdens je live uitzending dan begrijp ik je helemaal! Dat is namelijk precies wat er met mij gebeurde toen ik net begon. Maar in alle livestreams die ik heb gemaakt en alle “fouten” die zijn gezien door de kijkers,  is er nooit iemand naar mij toegekomen om te zeggen dat ik mezelf voor schut had gezet. Wat ik wel te horen kreeg is dat ik anderen inspireerde, en vooral dat ze het gevoel hebben mij te kennen en mij te kunnen vertrouwen waardoor de volgende stap om in mijn diensten te investeren een stuk lager werd.  Hoe zou jij het vinden als jouw ideale klanten dit tegen jou zouden zeggen?  

Dus is het spannend? JA!! Maar jij gaat het rocken. Let maar op!

Ik ben Nayvary, community manager van Brilliant Business Babes en live stream strategist. Ik help briljante ondernemende vrouwen te transformeren van onzichtbaar naar onweerstaanbaar door de power van live streaming te gebruiken zodat ze hun invloed, impact en inkomen vergroten! Download de gratis Ultieme Facebook Live Checklist op www.nayvary.com.

Geen reacties