Read my world review :Brittney Cooper ‘The Crunk Feminist Collection’. Door:Deborah Telgt

0

Hi, ik ben Deborah Telgt, ik ben 25 en die leeftijd is geen discussiepunt. Geboren in Suriname en daar ben ik megatrots op!

Ik houd van lezen, it’s a must to me. Ik schrijf en ik blog met geheel eigen schrijfstijl. Ik ben gezegend met diverse ooms en tantes die mede bepaald hebben hoe ik in het leven sta; o.a. Martin, Marcus, Khalid, Huey maar vooral van mijn oom Malcolm heb ik veel trekjes. Ik ben trots op o.a. mijn tantes Rosa, Assata en tante Harriet herinnert me dagelijks dat “wakker worden” en comfortabel zijn, vaak niet samen gaan en je jouw doel daardoor niet moet laten vertragen. Ik ben trots op mijn African heritage en I am dead serious als het gaat om de onderdrukking van mijn mensen. Voor velen is Amerika en alles wat daar plaatsvindt, de ver van hun bed-show. Voor mij is dat absoluut niet het geval; ik voel de dagelijkse struggle van mijn mensen daar zwaar. Dit alles heeft mijn jarenlange strijd tegen onrecht gevoed. Dit is ook meteen de link naar het boek “The Crunk Feminist Collection” (CFC) waarvan Brittney Cooper, één van de schrijfsters is.

Het boek is niet echt een boek maar een verzameling van blogstories. Omdat de titel mijns inziens een mooie samenvatting van het geheel is, zal ik een poging doen deze toe te lichten;

Collection

Verwijst simpelweg naar de verzameling van de diverse verhalen.

Crunk

De term “Crunk” is o.a. een samenvoeging van Crazy en Drunk. In dit verband; a crunk feminist modus wordt gezien als gemeenschappelijke state of mind gerelateerd aan muziek waarin door middel van krachtige beats, nummers gemaakt worden. Deze staan hierin synoniem aan een bundeling van individuele kennis waarbij een zeer krachtige samenwerking op verschillende levels tot stand komt. Muziek en in het bijzonder hip hop wordt in dit boek als metafoor gebruikt. Er wordt een specifieke link gelegd naar jonge zwarte mannen en vrouwen net als ik die gedurende de hip hop revolutie jongvolwassenen werden.

Feminisme (volgens Van Dale): het streven naar gelijke rechten voor vrouwen en mannen. Meestal gekoppeld aan vrouwen.

Black Feminism

Naast feminisme bestaat er absoluut zoiets als Black feminism, welke in elk van de verhalen naar voren komt. De noodzaak hiertoe komt voort uit de rol die de zwarte vrouw since ages speelt of beter gezegd, de rol die ons door onze strot is geduwd. Het is “handig” als we meedoen aan white feminism maar het moment dat het om Black women issues gaat, of die van de Black community zie je dat onze witte “sisters” het laten afweten. Daarnaast vergeet menig Black man ook dat we te allen tijde in hun corner staan. We zijn dan als altijd op onszelf aangewezen. Which is not even a bad thing. In fact it is a good thing because after all we are the ones we have been waiting for. From day one. We need to love ourselves even if we get no love.

Onze kracht, onze kwetsbaarheid, the guts om je als zwarte vrouw die het stigma draagt altijd sterk te (moeten) zijn, kwetsbaar op te stellen. Onze hunkering naar ondersteuning van en samenwerking met onze zwarte man, terwijl we tegelijkertijd er van overtuigd zijn en/of velen ons op allerlei manieren trachten te overtuigen dat we hem eigenlijk niet nodig hebben. Al deze “issues” vormen de rode draad in de verhalen van the CFC.

Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik nooit fan ben geweest van gebundelde korte verhalen maar door Brittney’s aandeel heb ik toch voor dit boek gekozen. Ik ben wel van mening dat het enigszins taai kan zijn voor mensen die niet regelmatig lezen. De taaiheid heeft er mijns inziens mee te maken dat de diverse schrijfsters, geleid door hun academische achtergrond, een bepaald niveau en schrijfstijl gebruiken die het misschien minder toegankelijk maken voor sommige lezers. Je moet vaak ook tussen de regels door (kunnen) lezen. Daarnaast moet je het ook nog fijn vinden om Engelstalige boeken te lezen.

Ik kon me er echter helemaal in vinden. Het voelde alsof ik tot in de late uurtjes diverse gesprekken voerde met likeminded sisters! In onze woonkamers met dimmed light en nummers als “A change is gonna come” op repeat. Ik heb mezelf nooit als feminist gezien omdat dit toen ik opgroeide voor mij persoonlijk een bepaald vaag label had waarmee ik mij niet wilde associëren. Uitgaande van the CFC, kan het haast niet anders dan dat mijn foto naast die van vele andere zusters in het woordenboek staat achter het woord “feminisme”. Overbodig te zeggen dat ik die versie bedoel die door een aanzienlijke hoeveelheid magic wordt gedragen, ja “Black feminism”.

Voor mij was dit boek wederom een bevestiging dat wij als zwarte vrouw vooral onszelf moeten zijn, in een wereld waar andere vrouwen vooral ons willen zijn. Een bevestiging dat we te allen tijde in onze eigen kracht moeten staan. Tegelijkertijd moeten we nooit vergeten dat ook wij ons kwetsbaar mogen en moeten opstellen om te kunnen groeien ondanks of dankzij alles wat op ons pad komt! Dit geldt uiteraard ook voor onze Black men. Het begint en eindigt bij ons.

Dus beginnen jullie te lezen yere. Knowledge is power!

– “I believe something very magical can happen when you read a good book” –

J.K. Rowling