Mirjam (30 jaar) en haar zoontje Christoph (4 jaar) bezoeken regelmatig musea. Zij begonnen de decembermaand met een bezoek aan de overzichtstentoonstelling Blues Before Sunrise van Iris Kensmil. In deze blog verteld zij je wat je kunt verwachten.
De laatste keer dat wij samen naar het museum gingen was alweer in de herfstvakantie. Vandaag nemen wij je mee naar Museum Kranenburg, gelegen in het Noord-Hollandse dorpje Bergen, eenmaal aankomen staan wij versteld van de prachtige omgeving en het museum!
Iris Kensmil (1970) is een beeldend kunstenaar, Surinaams en ze vertegenwoordigde eerder dit jaar samen met Remy Jungerman, Nederland tijdens de Biënnale van Venetië.
Zodra je de zaal binnenloopt ontkom je niet aan de klassieke portretinstallatie Dutch Nursus (2015). Het verteld het verhaal van de Surinaamse zusters die op verzoek van de Nederlandse regering in de jaren 50 en 60 naar Nederland kwamen. Na aankomst komen de zusters erachter dat zij buiten hun werkplaats niet bepaald welkom waren. Iris Kensmil geeft hiermee niet alleen de historie weer maar ook de eer die hen toekomt.
De installatie bestaat uit tal van sterke individuen, van de gewone arbeider tot aan bekende sleutelfiguren. Eenmaal verder de zaal in wordt je meegesleept door de doordringende blik van burgerrechtenactivist Betty Shabazz, omringd door journalisten die haar het hemd van het lijf vragen omtrent de moord van haar man, Malcolm X die op zijn beurt ook te zien is op het schilderij The Funeral of Malcolm X (2017). Hoewel er voornamelijk vrouwspersonen te zien zijn heeft bluesmuzikant en gitarist John Lee Hooker een prominente rol naast Malcolm X. Hij zit ietwat voorovergebogen met zijn gitaar en kijkt star naar voren. The blues is rauw, eerlijk en veelal pijnlijk en vindt zijn oorsprong in The Deep South van de Verenigde Staten, meegereisd vanuit Afrika. Zwarte mensen vinden troost in deze muziekstijl, het was en is tot op heden een manier om te dealen met verschillende soorten emoties. Naar mijn idee sluiten deze historische figuren naadloos op elkaar aan.
Centraal staan ook de herinneringen van Iris Kensmil aan Suriname. In haar werk Brokodei ini Dritabiki (2017) belicht ze de rol van twee vrouwelijke marrons waarvan de een het haar invlecht van de ander. Voor dit werk is de kunstenaar geïnspireerd tijdens haar verblijf in Moengo, waar zij Drietabbetje, aan de rivier de Tapanahoni bezocht. Dit is het dorp waar de Granmans (de hoogste gezaghebbers) van de Okanisi verblijven. Iris Kensmil besloot de vrouwen in perspectief te brengen. Het laat de onderlinge zorgzaamheid zien en het weergeeft een vertrouwd beeld binnen de gemeenschap.
Op de foto zie je Iris Kensmil en mijzelf voor het doek Genelva in Black Dress (2018). Dit werk komt uit een serie schilderijen waarvoor er meerdere modellen uit haar eigen omgeving zijn gevraagd. De modellen hebben met elkaar gemeen dat ze zwart en vooral zelfverzekerd zijn en dat is goed te zien!
Haar werk is actueel, uitgesproken en brengt perspectief in de hedendaagse kunst. Dit is hét verhaal van de zwarte emancipatie. Wat mij betreft een goed begin om het jaar mee af te sluiten of juist knallend te beginnen. Je kunt de tentoonstelling Blues Before Sunrise van 3 december 2019 t/m 13 april 2020 bezoeken in Museum Kranenburg.
Bij vragen of een kopje koffie om gedachten uit te wisselen kun je mij bereiken via:
E-mail: mirjam.aasgedon@gmail.com
Facebook: https://www.facebook.com/kleineontdekker/
Instagram: https://www.instagram.com/dekleineontdekker/